Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.12.2009 13:59 - Падам си по пълни...членове
Автор: lisiza Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3099 Коментари: 13 Гласове:
1

Последна промяна: 27.12.2009 14:00


 (малко след истерията за пълният и празен член)  
            
           Да, както и очаквах не сте ме разбрали. Не, обичам навсякъде да ползвам пълен член за щяло и не щяло. И в говора и в писането се боря с всевъзможните „ят” и „ът”. Но не това  е важното, нали все пак имам редактор на компютъра и правописни речници под ръка, та малко или повече излизам от затруднение. По-скоро исках да споделя нещо, което убягва на високоуважаваните от мен български и небългарски езиковеди.

Добре, да махнем пълните членове, да останат малките. Ама, защо са се появили тези членове? Съгласна съм, нашия език е от групата на славянските езици и ние сме единствените, които използват членове. Единствените и на които езика не се е развил, а свил и модифицирал вследствие на исторически събития. Да видим, петстотин години с втори език български и първи(не английски, не!) - турски. Ами доколкото знам в турския език има такава форма. Не се наемам да я определя за определяне на подлога, не съм езиковед. Нормално, след като не сме имали грамотни прадеди, с изключение на монасите по манастирите у нас и чужбина, които са поддържали книжовния ни език, да се надяваме, че след освобождението вече не се е променил. Въвели са с „широко отворени очи” – народния или „нисък” български език. Това е много революционно, но не можем да се сърдим на предишните си и първи депутати и езиковеди, които са милеели за отечеството ни и са искали народът ни час по-скоро да стане по- грамотен. Въвели са реформите и са ги забравили.

Заслужава все пак уважение, че тези езиковеди се сетиха да върнат езика ни по-назад в нормалното му историческо развитие. Мога смело да заява, че може да се очаква и друга реформа – например връщането на падежите. Аз съм за! Вдигам всичките си ръце с всичките възможни малки и пълни членове.

Защо го искам, ами хайде да направим следното простичко упражнение. Е, не е нещо трудно, не се отчайвате предварително. Ето:

Заменете пълния член с малък в изречението:

1. Малката гъбка расла на поляната, огрята от яркото слънце в летния ден.

Ето как става:

2. Малка гъбка расла на поляна, огряна от ярко слънце в летния ден.

Звучи, все още. Да така е.

Хайде да го направим  и с падежи (изразяване на зависимост между частите на изречението):

3. Малка гъбка расла на поляну, огреяна  слънцем в летним днем.
          Това да ви звучи на съвременен български език? Май с тези падежи могат да се пишат по-хубави стихове. Да, тогава давайте да експериментираме! Какво ни пречи пълния или малкия член като не им знаем мястото, какво ще загубим ако въведем и падежни зависимости? То целия ни живот е един голям експеримент през последните 20 годни, та да се притесняваме за някакви езикови норми. То сега не се разбираме, дори и с правилна употреба на членове, камо ли по-натам.

         Ама щом е за експеримента, знаете аз все съм в първите редици, давайте да го махаме тоя член, че го бутаме насам натам само за благозвучие. Ама ще кажете, че си обичате члена, е и аз го обичам, ама на, ще се разделим. Само да не въведат падежите, че съвременния ни български език, ако се вземе предвид неговото историческо развитие, най-си допада с горно лужишкия. Не знаете къде се говори на тоя език? А какви българи сте? Като дядото на мой приятел, питал за някаква турска дума, а дядо му го плеснал по главата:”Ти какъв българин си да не знаеш турски?” Хайде сега пък и вие за някакви членове и горнолужишки. Ами, той езика се развива, не може да стои на едно място, нали?

        И какво ми остава накрая, като го обичам тоя пълен член. Ех, ще се свиква,

каквото бог дал.

 




Гласувай:
1



1. andi2 - иииииииии според мен трябва да си ...
27.12.2009 14:04
иииииииии
според мен трябва да си го оставят
:)
цитирай
2. lisiza - аааааааааааааа.....
27.12.2009 14:07
и аз съм за!:))
цитирай
3. andi2 - интересно предишният ми коме...
27.12.2009 14:08
интересно
предишният ми коментар отлетя някъде из небитието
С две думи , беше , че по принцип , старобългарският
е много по-красив от съвр. бълг .
цитирай
4. lisiza - да!...
27.12.2009 14:10
Согласна съм, старобългарският е по-красив, определено... Език за поезия! Малко се затруднявам с падежите, но ще се опитам...
цитирай
5. andi2 - те не са чак толкова трудни ако си ...
27.12.2009 14:12
те не са чак толкова трудни
ако си учила руски
ще имаш тренинг
цитирай
6. lisiza - Да, ще се опитам, и да руският не ми ...
27.12.2009 14:15
Да, ще се опитам, и да руският не ми помага много... По-скоро сръбският и "горно лужишкият":))
цитирай
7. andi2 - и ако някой ме пита пак :)) им пр...
27.12.2009 14:16
и ако някой ме пита пак :))
им предлагам на гърците да си сменят азбуката , спокойно може и с нашата
без това на тяхната , нищо не се разбира
:)
цитирай
8. andi2 - а и също БГ да стане официален за Е...
27.12.2009 14:17
а и също БГ да стане официален за ЕС-то
ама ще ме послуша ли някой
???????????????
цитирай
9. lisiza - Ще, ще!?
27.12.2009 14:19
Вдигам си и двете ръце, ЗА!!!!!!
цитирай
10. andi2 - не знам ама сръбският, не съм з...
27.12.2009 14:20
не знам
ама сръбският , не съм запознат много с него
Малко ми е странен
цитирай
11. lisiza - ...
27.12.2009 14:28
И аз не съм, но е от нашата група на южните славяни. Имат падежи и лесно се усвояват. Започнах да уча сръбски от един сръбско-фенски разговорник... Една приятелка ми го даде и така направо два езика! Слава богу нищо не научих,а тя си го взе...
цитирай
12. andi2 - викаш за по-лесно сръбско-фр...
28.12.2009 19:40
викаш за по-лесно
сръбско-френски рзговорник
Ако добавиш и испански -------->>>>>>>без грешка си
А на мен лично френският ми е труден ----------->>>>>>>>пишеш 100 букви ------->>>>четеш 5
иди ги разбери
:)
цитирай
13. lisiza - а...
28.12.2009 19:55
това беше нещо като шега, вярно е че се опитах да уча френски, не ми се "отдаде" - знам малко немски и след него всичко ми е трудно.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lisiza
Категория: Изкуство
Прочетен: 58449
Постинги: 22
Коментари: 36
Гласове: 225
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930